Starta eget?

Jag har ju funderat på det lääänge nu det här med att statra enskild firma. På så vis kan man ju enklare ta på sig såna här jobb som jag så himlans gärna vill ha! Då kan jag dessutom köpa in material och ta betalt på riktigt vis. Nu är det ju svårt att ta betalt när man inte riktigt kan sätta fingret på vad man kostar per timme, vad eventuella material kan kosta osv.

Men jag tycker det verkar så otroligt krångligt och trixigt. Då ska man hålla på att redovisa massa grejor och så...Jag som nästan inte ens kommer ihåg att anmäla att jag vill ha föräldrapenning.

Men man kanske borde.

Fast varför är man så velig och feg egentligen? Jag känner ju liksom ibland att jag inte alls vet vad jag är bra på eller vad jag kan ägna mig åt men jag VET ju att jag är rätt bra på att formge saker, jag är dessutom rätt bra på att se vad som fungerar och vad som fungerar mindre. Jag kan snickra, rita, skissa och måla. Jag kan dessutom fota och redigera bilder. Jag kan lite om hemsidor och en del om grafisk form och jag kan en del om arkitektur.

MEN var börjar man? Ska man hålla på med inredning/homestyling? Isf var i denna lilla stad? På ett större företag eller ska man starta eget? En butik? Eller ska man försöka köra helt på den grafiska biten? Eller ska man helt enkelt leta rätt på en snickare att samarbeta med som kan bygga möbler och inredning som man ritar? Eller ska man hoppas på att någon anställer en och låter en ägna sig åt något man är bra på? Eller kan man känna sig nöjd om man får göra någonting som iaf är liiiite kreativt? Något helt annat?
Sånt här kanske man ska hålla för sig själv så ingen knycker ens idéer men jag vet ju ändå varken ut eller in...

Jag vet bara att jag vill någonting. Helst tillsammans med någon så man inte känner sig så ensam och får så trista personalfester...

Jag börjar dessutom bli desperat då jag letat och letat i flera år och då de ryktas om att jag tydligen "inte kommer vilja komma tillbaka till mitt nuvarande jobb efter föräldraledigheten då det är så rysligt rörigt där nu..."

Kommentarer
Postat av: Ida

Hej! Halkade in på din blogg via Spiderchick:) Kul att du vill starta eget! Jag läser sista året på entreprenörsprogrammet nu på gymnasiet så jag lär mig massa om egenföretagande. Det är som du säger rätt trixigt med allt pappersarbete, som bokföring och sånt, men å andra sidan kan det ju kanske vara värt det! Tänkte på att du sa att du kunde lite om hemsidor & sånt - du kan ju alltid börja med att göra en hemsida och ha din "butik" där :) Finns ju massa kurser om egenföretagande på komvux också på bara några veckor :) Kram

2010-11-23 @ 23:11:35
URL: http://idacecilias.blogg.se/
Postat av: Lisa

DO IT! I've got your back hela vägen syrran! x

2010-11-24 @ 13:00:26
Postat av: E

Klart att du ska, jag har lite koll på ekonomi grejer, men det vore nog bra om du tog en sådan kurs! Men till dess har du ju lite att klura på, vad det är du vill och vad du tror att det finns en marknad för. Jag hjälper dig!



Du är världsbäst, det är bara att satsa! Kram

2010-11-24 @ 18:31:55
Postat av: Therese

Men hallå! Det är klart du ska det!! Och jag är ju dessutom expert eftersom jag startat enskild firma inte mindre än 4 ggr i mitt 27åriga liv =) Vi måste ju helt enkelt ta en fikastund och prata igenom det här ;) Nu har du satt idén i huvet på mig så nu kan du inte komma ifrån det!

2010-11-24 @ 19:54:09
URL: http://theresejanssons.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0