Alla helgons dag

God Lördag gott folk! Här sitter vi och tittar på nyhetsmorgon (som vanligt).



Idag är det alla helgons dag, jag var tvungen att läsa på lite för jag tyckte jag hade så dålig koll på vad det var för en dag egentligen. Här har jag klippt ihop lite av det jag ansåg var mest relevant.


"...en allmän
helgdag som infaller lördagen, tidigast den 31 oktober och senast den 6 november (oftast lördagen på vecka 44). Ursprungligen var dagen en fast helgdag den 1 november, en plats den behållit i andra länder...
...Man trodde att de döda i samband med sommarens slut och vinterns början återvände hem och behövde
vägledas med ljus och eldar, vilket lever kvar i den moderna seden att tända ljus, smycka och vaka över anhörigas gravar...
...I Sverige var det Italienarna som tog med sig denna tradition på 1940-talet. Man började även tända gravljus på julnatten under det här årtiondet."

Källa

Idag ska vi alltså iväg och tända ljus. Vi kommer inte att vänta tills mörkret fallit på utan vi kommer nog att börja dagen med det om ett par timmar eller så. Farfars grav.
Man kan ju heller inte låta bli att tänka och känna en massa då man besöker gravar tycker jag. Jag brukar tycka att det känns ganska svårt att andas när jag är på kyrkogårdar, det är liksom SÅ in i norden mycket sorg samlat på ett ställa. Så många som sörjt alla de som ligger där och så många som kanske inte alls borde ha mött döden när de gjorde det.
Så mycket historia och historier, liv, drömmar, någons älskade, någons föräldrar och någons barn som ligger där.

Huh. Det är vackert men sorgligt.

Själv vill jag inte bagravas på en vanlig kyrkogård. Men den historien kan vi ta en annan gång.


Efter kyrkogårdsbesöket ska vi iaf ner på stan och kika lite, kanske ska jag också möte Jennie där och ta en kaffe med henne och sedan blir det krubb och mys hos mina päron.

Hoppas ni får en trevlig Alla helgons dag!

Kommentarer
Postat av: E

Vad kul att det varit så mycket bilder nu på de senaste! Ni är så fina båda två! Kram

2010-11-06 @ 11:09:48
Postat av: E

Har syster inga byxor på sig?

2010-11-06 @ 15:25:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0